LISE LICHT UIT

door Lise Prikanowski Medewerker Digitale Didactiek

Rubrics aanmaken

Sinds ik in januari begonnen ben als medewerker online didactiek heb ik diverse docenten mogen helpen met hun vakken in Brightspace. Iedereen is erg vriendelijk en in online overleggen wordt er ook altijd een beetje gezellig gekletst. De twee vragen die ik het vaakst heb gekregen sinds ik begonnen ben zijn: 1) welke vraag heb je het vaakst gehad tot nu toe? en 2) kun je me helpen met een rubric?

Aangezien jullie over het algemeen graag met rubrics in Brightspace werken maar het maken van een rubric vaak toch nog als een drempel ervaren wordt heb ik twee video’s opgenomen waarin ik de basis van twee type rubrics uitleg. In de eerste video is te zien hoe je een rubric met voorwaardelijke criteria aanmaakt. Het gaat hierbij dus enkel om beoordelingen van voldaan/niet voldaan. In de tweede video is te zien hoe een rubric met cijfers aangemaakt kan worden. Mocht je het invullen van de rubric wel onder de knie hebben maar nog vastlopen op de overall score dan kun je beginnen vanaf 07:27 in de tweede video.

In de video’s is enkel de basis te zien, er zijn scenario’s te verzinnen waarbij deze informatie niet volstaat. Zo komt er bijvoorbeeld meer bij kijken wanneer niet alle criteria even zwaar mee wegen. Heb je nu zelf een rubric die niet overeenkomt met het voorbeeld of kom je er niet helemaal uit? Schroom dan niet om mij een mailtje of berichtje te sturen via Teams. Ik kijk graag met je mee!

Na het aanmaken van een rubric ben je nog niet volledig klaar. Om het cijfer ook te zien te krijgen bij grades is er een grade item nodig en het grade item en de rubric dienen aan de opdracht gekoppeld te worden. In de komende nieuwsbrieven zal ik steeds een nieuw onderwerp toelichten.