LISE LICHT UIT

door Lise Prikanowski Medewerker Digitale Didactiek

Koppelingen en nakijken in Brightspace

De tijd vliegt en na de meivakantie komt nu de tijd waarin er van alles ingeleverd en nagekeken moet worden. In voorgaande nieuwsbrieven heb ik al uitgelegd hoe je rubrics en grade items aan kunt maken in Brightspace. Nu gaan we de laatste stap zetten om van het voorwerk ook daadwerkelijk gebruik te kunnen maken.

Allereest moeten de rubric(s) en het grade item aan een assignment gekoppeld worden. In deze video kun je zien hoe dat moet. Het is van belang dat je bij score out of een 10 invult om ervoor te zorgen dat er een cijfer berekent wordt. Verder is het goed om te weten dat een rubric wel aan meerdere verschillende assignments gekoppeld kan worden maar een grade item slechts aan één assignment gekoppeld kan worden.

Wanneer alles gekoppeld is en studenten stukken hebben ingeleverd is het tijd om na te gaan kijken. Het voordeel van een gekoppelde rubric in Brightspace is dat je niet voor iedere student een apart word document hoeft aan te maken. In deze video is te zien hoe je gebruik kunt maken van een of meerdere gekoppelde rubrics tijdens het nakijken in Brightspace. Wanneer er cijfers worden toegekend aan ieder criteria springt het cijfer bij het aanvinken van een vakje automatisch naar het hoogst mogelijke cijfer passend bij het geselecteerde vakje. Rechts kun je dit vervolgens nog aanpassen door op het cijfer te klikken. Ook is het mogelijk om per criterium feedback toe te voegen door op de knop add feedback te klikken die onder ieder criterium staat of om, wanneer de rubric gesloten is, algemene feedback toe te voegen over de opdracht in zijn geheel.

Het is van belang zelf de voorwaarden die worden gesteld voor een voldoende bij een opdracht in de gaten te houden. Wanneer er namelijk als eis gesteld wordt dat alle criteria met minstens een voldoende afgerond moeten worden kan het zijn dat het nodig is om als docent bij de overall score een correctie uit te voeren. Brightspace zal namelijk alleen kijken naar het aantal punten dat gehaald is en op basis daarvan selecteren welke beoordeling daar bij hoort. Het kan dus zo zijn dat gemiddeld genomen een student wel genoeg punten heeft voor een voldoende ondanks dat niet alle criteria met een voldoende zijn beoordeeld omdat deze compenseert met een ander criterium. Als docent kun je dan toch het vakje onvoldoende selecteren bij de overall score.

Kom je er niet helemaal uit of vind je het gewoon prettig als iemand even meekijkt? Schroom dan niet om mij een mailtje of berichtje te sturen via Teams. Ik kijk graag met je mee!