ONDERZOEKS-PROJECT


Educatieve escape rooms

Je bent eerstejaars studenten aan het eind van je eerste jaar. Om door te mogen naar hoofdfase met als specialisatie Ondernemerschap moet je eerst ontsnappen uit een escaperoom. Als je ontsnapt, betekent het dat je over de vaardigheden beschikt die je nodig hebt voor de hoofdfase en word je toegelaten.

Dit is de verhaallijn van de escape room ontwikkeld door Sultan Göksen en Richard Martina, beide onderzoekers bij het programma Ondernemerschap. Altijd bezig met innovatie in het onderwijs en zelf groot fan van escape rooms heeft Sultan eerst zelf een simpele versie van een escape room ontwikkeld voor haar studenten economie in het middelbaar onderwijs.

EntreComp

De Europese Unie heeft het begrip “ondernemerschap” vertaald naar een model, waarmee er op een universele manier over de benodigde competenties voor ondernemerschap gesproken kan worden: de EntreComp.

"Kan je de eerste puzzel nog oplossen met communicatie, bij de laatste heb je meer vaardigheden nodig. Ook kennen ze elkaar bij de latere puzzels beter en kan je dus ook meer vragen wat betreft samenwerking.”

– Sultan Göksen, onderzoeker -

Hier raakte ze zo enthousiast van dat ze uiteindelijk via een Grassroots aanvraag (Grassroots = een beurs voor docenten en studenten met ideeën voor het verbeteren van het onderwijs met ICT- studenten aan het werk heeft kunnen zetten en voor verschillende vakken van de lerarenopleiding (waar Sultan ook lesgeeft) escape rooms heeft ontwikkeld. Vanaf daar rolde de bal verder en ontstond het idee om bij het Programma Ondernemerschap ditzelfde te gaan doen, gericht op welke ontwerpelementen je nodig hebt bij het ontwikkelen van een escape room, specifiek gericht op de vaardigheden die je als ondernemer nodig hebt.

Welke vaardigheden focus je op?

Maar hoe bepaal je welke vaardigheden je op focust, hoe meet je die vaardigheden en is één escape room genoeg om die vaardigheden te ontwikkelen? Dat is waar Richard Martina, onderzoeker bij het lectoraat Entrepreneurship, betrokken raakte bij het project. Richard heeft onderzoek gedaan naar de EntreComp. “We hebben ons voornamelijk gericht op vaardigheden uit het EntreComp model.”

“We liepen tegen lastige dingen aan: het EntreComp model zegt dat er drie domeinen zijn (paars, groen, oranje in het figuur) en elk domein is opgedeeld in vijf competenties (taartpunten in het model). Hoe kan je dan een puzzel ontwikkelen die maar één competentie test? Meestal zit in een puzzel een combinatie van competenties, in een escape room zit eigenlijk al standaard in elke puzzel de competentie ‘samenwerken’, simpelweg omdat je het met meerdere mensen doet.

Dus welke competentie je ook toetst, het is onmogelijk om hem alleen te testen. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen onderscheid te maken tussen ‘algemene competenties’, die je voor iedere puzzel gebruikt, zoals samenwerken. En dan per puzzel heel specifiek één andere competentie erbij die niet algemeen is, zoals bijvoorbeeld ‘financiële basiskennis’.” Sultan: “Je wil de studenten enthousiast maken voor de game en zorgen dat ze dat enthousiasme niet verliezen tijdens de game. Dat is waarom we elke puzzel een klein beetje moeilijker hebben gemaakt. We starten met een vrij simpele puzzel, die in principe alle studenten zouden moeten kunnen oplossen, zo start je met een succeservaring. Daarna wordt elke puzzel een stukje moeilijker en worden steeds meer complexe vaardigheden gevraagd. Kan je de eerste puzzel nog oplossen met communicatie, bij de laatste heb je meer vaardigheden nodig. Ook kennen ze elkaar bij de latere puzzels beter en kan je dus ook meer vragen wat betreft samenwerking.”

11 ontwerpelementen

In totaal zijn er door het onderzoek elf ontwerpelementen in kaart gebracht. Vijf gebaseerd op de EntreComp en zes op het spelelement . Dit zijn de elementen die kunnen worden ingezet bij het ontwerpen van een escape room voor ondernemerschapsonderwijs.

Conferentie in New Orleans en testen bij VECON

Het onderzoek naar de ontwerpelementen werd in januari 2019 door Sultan gepresenteerd tijdens de ‘United States Association for Small Business and Entrepreneurship’ (USASBE) conferentie in New Orleans, in de VS. In maart 2020 geven Richard en Sultan een workshop op de VECON studiedag (vereniging van leraren in de verschillende economische vakken op alle niveaus). Sultan: “We hebben de escape room eerder ook getest bij de VECON, nu komen we terug met een workshop. Het doel is tweeledig, aan de ene kant delen welke kennis is opgedaan in het afgelopen onderzoek en aan de andere kant willen we nieuwe informatie ophalen over welke competenties de docenten zelf nodig hebben om een escape room te ontwikkelen. Deze informatie gebruiken we weer als input voor het vervolgonderzoek.”

ERASMUS+ UNLOCK

Unlock vloeit voort uit het escape room project. Een samenwerking van zeven Europese instellingen waaronder de HvA. Het doel is een online digitale omgeving ontwikkelen die verschillende middelen heeft om docenten te helpen bij het maken van eigen escape rooms. Alle partners hebben een andere rol in het project, digitale ontwikkeling, ontwikkeling van een MOOC en het schrijven van de methodologie. Vanuit het Programma Ondernemerschap wordt de begeleiding van de workshops gedaan door het volgen van de docenten (verdeeld over zeven Europese landen) die meedoen aan het onderzoek, bij het maken van een eigen escape room.

hva.nl/ondernemerschap

@HvAEntrepreneur

linkedin.com/showcase/hva-ondernemerschap/

Tekst: Eline van der Steen

Ontwerp infographics: Creja Ontwerpen