3. Het Spreekuur


Amsterdam Zuidoost

Iedere dinsdag- en donderdagmiddag zijn Marry Yusuf en Esengul Erdogan, studenten Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, aanwezig op locatie in Buurtcampus Zuidoost om bewoners te helpen tijdens het Spreekuur Zuidoost. Ze hebben beide ook één dag in de week telefoondienst. Ze beantwoorden dan de vragen die binnenkomen via de buurtvragenlijn of zoeken de vragen verder uit voor bewoners. Marry en Esengul zitten beiden in het derde leerjaar en lopen 32 uur stage bij het sociale team van Buurtcampus Zuidoost, voorheen BOOT Zuidoost. Esengul geeft naast haar activiteiten voor het Spreekuur workshops aan de eerstejaars studenten die stagelopen bij het programma De Keukentafel. En ze probeert ouders te ondersteunen bij bijvoorbeeld bij het aanvragen van een laptop via stichting Leergeld. Marry heeft als extra taak om aanwezig te zijn bij de intakegesprekken van de ondernemers die starten met een traject bij het programma De Amsterdamse Zaak. Ook kijkt ze voor welke extra voorzieningen of regelingen ondernemers in aanmerking kunnen komen. Lincy Lutzow, projectmedewerker van Buurtcampus Zuidoost, begeleidt de studenten tijdens hun stage. Tijdens het Spreekuur van Buurtcampus Zuidoost kunnen bewoners terecht voor financieel, maatschappelijk of juridisch advies. Het programma Spreekuur draait in alle buurten waar de buurtcampus is gevestigd; Zuidoost, Oost en Nieuw-West. Studentmedewerkers van de opleidingen Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Social Work, Sociaal Juridische Dienstverlening, HBO- Rechten en regelmatig studenten van de minor Financieel Advies en Ondersteuning vormen gezamenlijk met één projectmedewerker en gastvrouw Haifa het sociaal team in Amsterdam Zuidoost. Gastvrouw Haifa is het eerste aanspreekpunt voor de bezoekers van het Spreekuur.

Buurtcampus Zuidoost De Buurtcampus is een initiatief van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In samenwerking met studenten, onderzoekers, buurtbewoners en organisaties uit de buurt willen zij het Amsterdam Zuidoost duurzamer, gezonder en inclusiever maken.

Interview met gastvrouw Haifa Door: Marry Yusuf en Esengul Erdogan Haifa staat als vrijwilliger ingeschreven bij Venzo, het verbindingsplatform voor maatschappelijke inzet in Amsterdam, omdat zij graag mensen helpt, dit vindt zij ook leuk om te doen. Via haar contactpersoon werd Haifa gewezen op de vrijwilligersvacature van BOOT (nu Buurtcampus). Al snel volgde er een eerste ontmoeting en er was direct een klik. Haifa was enorm enthousiast om te beginnen. Haar werkzaamheden bestaan uit receptiewerkzaamheden, zoals de bewoners welkom heten, de afspraken beheren, koffie en thee aanbieden, zorgen voor goede dagelijkse gang van zaken. Ook heeft Haifa en een eigen registratiesysteem ontwikkeld, zodat zij goed kan bijhouden wie er aan de beurt is en welke studentmedewerker met wie in gesprek is.

Vooral praktische hulpvragen Het merendeel van de bezoekers heeft een Afrikaanse culturele achtergrond en over het algemeen zijn de bezoekers van middelbare leeftijd of ouder. Veel bezoekers hebben moeite met het spreken, lezen en begrijpen van de Nederlandse taal. Haifa geeft aan dat de vragen waarmee bewoners naar het spreekuur komen samenhangen met bepaalde periodes. Bijvoorbeeld in december over de zorgverzekering en in april over de belastingaangiften. Ook ziet zij bewoners die reageren op woningen via Woningnet vaak terugkomen op het spreekuur. Bijvoorbeeld, omdat deze bewoners niet overweg kunnen met een computer. Daarnaast heb je andere hulpvragen, zoals energiebrieven, huur- en zorgtoeslag. Het zijn vooral praktische hulpvragen die op het Spreekuur aanwezig zijn. Geen persoonlijke problemen, zoals verslaving en dergelijke.

Chocolade en roti Haifa denkt dat bewoners tevreden zijn met de hulp die zij ontvangen van de studentmedewerkers. Bewoners lopen stralend of met een tevreden blik de deur uit, mensen zijn opgelucht. Dit komt omdat zij oplossingen, antwoorden of verheldering hebben gekregen. Haifa denkt dat de bezoekers het gevoel hebben dat de studentmedewerkers van het Spreekuur er zijn om dingen voor ze op te lossen, waardoor bezoekers tevreden zijn en terugkomen. Als bezoekers zijn geholpen door een bepaalde medewerker merkt Haifa dat ze vaak weer geholpen willen worden door dezelfde medewerker, omdat de bewoner daar een goede ervaring mee heeft. Ook heeft Haifa zelf verschillende ervaringen met bewoners van het Spreekuur. Eén ervaring die er goed uitspringt voor haar is de ervaring me de bewoner die Haifa chocolade en roti heeft gebracht als bedankje. Dit kon ze erg waarderen.

Luisterend oor Ook het spreekuur is getroffen door COVID-19. Voor de lockdown was het levendig en druk op de spreekuren. Er kwamen dagelijks gemiddeld 10 tot 15 bewoners en die konden allemaal binnenlopen. Er werd niet op afspraak gewerkt en iedereen werd ook altijd geholpen die dag. Op dit moment moet er helaas gewerkt worden op afspraak. Ook heeft de Buurtcampus een Buurtvragenlijn opgericht. Via deze lijn kunnen bezoekers telefonisch contact opnemen als zij vragen hebben of behoefte aan een praatje. Daarnaast is de Buurtvragenlijn bedoeld voor iedereen die tijdens de coronacrisis behoefte heeft aan een luisterend oor. In de praktijk bellen er maar weinig mensen naar de Buurtvragenlijn en komen veel bewoners langs voor een afspraak.

Ook andere buurten Haifa hoopt dat de maatregelen binnenkort worden versoepeld, zodat de buurtcampus letterlijk haar deuren weer kan opzetten en bewoners binnen kunnen lopen met een vraag. Voor nu geeft ze aan dat de Buurtcampus actiever kan worden op sociale media, om het Spreekuur en de Buurtvragenlijn te promoten. Ook hoopt Haifa dat er meer bezoekers uit andere buurten, zoals de H- Buurt, naar de Buurtcampus toekomen, zodat iedereen geholpen kan worden.

Buurtcampus Zuidoost (voorheen BOOT)

Community manager: Audrey Netel

hello@buurtcampuszuidoost.nl

www.buurtcampuszuidoost.nl

Homepagina