De uitlaatklep / Beroeps- en onderzoeksvaardigheden 4

"Vooral omdat je te werk gaat alsof je een bestuurskundige bent"

In de uitlaatklep spreken we met studenten over een vak dat zij hebben gevolgd. Wat vonden zij ervan; wat is een tip en een top? Zijn de boeken te dik? De colleges te schools? Of mag het juist allemaal meer, meer, meer? Deze keer: Beroeps- en onderzoeksvaardigheden 4. In blok drie krijgen de tweedejaarsstudenten het vak Beroeps- en onderzoeksvaardigheden 4. BOV is de leerlijn waarbij studenten vaardigheden leren ontwikkelen die gericht zijn op diverse beroepen in het openbaar bestuur. Handig voor later dus! Na de het schrijven van een beleidsnotities en het doen van onderzoek in BOV 1, 2 en 3 draait het in BOV 4 om het schrijven van een beleidsadvies voor een bestuurder. Het eerste deel van het blok wordt de studenten gevraagd een beleidsadvies te schrijven aan de hand van een casus in Amsterdam: de windmolens die mogelijk rond IJburg verrijzen. Want hoewel veel bewoners van het stadsdeel blij zijn met de groene plannen van de stad, willen ze de windturbines toch niet in hun blauwe achtertuin hebben. Hoe zorg je als bestuurskundige dat je de wethouder door een moeilijk proces van weerstand helpt; dat is in een notendop BOV 4. Aan het woord Jitske Boerebach en Merel van Kempen.

Jitske

Jitske (18) is tweedejaarsstudent Bestuurskunde aan de HvA. In haar vrije tijd sport ze graag en vindt het fijn om tijd door te brengen met familie en vrienden. Documentaires en boeken over samenlevingen zijn favoriet. Wat vindt Jitske van BOV 4? ‘Persoonlijk vind ik het vak erg leuk, vooral omdat je te werk gaat alsof je een bestuurskundige bent. Op dit moment moeten we beslisnota’s schrijven (wat wij als ambtenaren later ook moeten doen) over onderwerpen waar je ook mee in aanraking komt. Onderzoek doen is een van mijn favoriete vaardigheden tijdens mijn studie en bij dit vak is daar genoeg ruimte voor. Dit blok krijg je veel meer vrijheid over hoe jij invulling kunt geven aan een opdracht. Dat miste ik in het eerste jaar en bij BOV 3. BOV 4 geeft genoeg vrijheid, met nog wel duidelijke kaders waardoor je weet wat de opdracht is. Maar Jitske, er kan altijd wel iets beter toch? Zelf zou ik nog wat meer uitleg hebben willen krijgen over de specifieke onderdelen binnen een beslisnota, daarnaast ben ik wel enorm tevreden met het vak.

Merel

Merel (20) zit ook in het tweede jaar. Merel heeft naast haar studie hockey als sport. In haar vrije tijd doet ze graag een biertje met vrienden op een terras. BOV 1 & 2 waren absoluut mijn leukste vakken, dit kwam doordat je je eigen onderwerp mocht kiezen en dat je het onderzoek volledig zelf uitvoerde. BOV4 heeft deze componenten, wat een pluspunt is en inhoudelijk gezien is het ook interessant. Een brief namens een actor en een beleidsadvies schrijven spreekt mij erg aan. Hierdoor wordt er een duidelijker beeld geschetst van de praktijk.

Heb je nog een goeie tip voor het verbeteren van BOV4? Door corona is het onderwijs minder aantrekkelijk geworden voor een student, uren achter je laptop turen daar wordt niemand blij van. Om BOV4 aantrekkelijker te maken zou ik meer voorbeelden uit de praktijk bespreken en dan een interessanter onderwerp dan de windmolens op IJburg, maar het goede van BOV4 is dan ook wel weer dat de windmolens de basis zijn en dat je je daarna kan uitleven op een ander gemeentelijk probleem.